Kettlebell: eszik vagy isszák?

Szóval terjed ez az új dili, hogy kompakt vasgolyókat emelgetünk, és most épp ettől leszünk fittek. Bevallom, engem a kettlebell nemes egyszerűséggel arra emlékeztet, amikor a rabok a bokájukhoz erősített vasgolyót cipelték magukkal kényszeredetten mindenhova. Kisebb utánanézéssel persze kiderült, hogy a kettlebell edzés nőknek, férfiaknak egyaránt ajánlott és számos előnnyel rendelkezik a klasszikus súlyzózással szemben. Én már anno az általánosban is a világ legunalmasabb dolgának tartottam a Medicin labda meg a súlyzó feladatait, de hát nem lehet mindenből csapat sportot csinálni. Úgyis épp kerestem valamit, amivel átmozgathatom magam – vége a nyárnak, a gyomrom már téli raktározásra kapcsolt, valamivel nem ártana ezt egy kissé ellensúlyozni.

A kettlebell meg mire jó?

Azért azt előrebocsátanám, hogy ennek is muszáj volt marketing szempontból nevet adni. Mert eredetileg az oroszok méricskéltek a piacokon a saját hagyományos girja mértékegységű, gyakorlatilag fogantyús vasgolyóikkal. Ezt aztán az orosz hadsereg elkezdte kiképzéseken is alkalmazni. Ők a 24 kg-os változattal erősítették az újoncaikat, amit aztán lekoppintott az amerikai fegyveres testület is. De hát nehogy már orosz neve legyen, olyasmi, mint egy apró harangnyelv, akkor legyen ez a neve! Tehát így lett a jószág kettlebell. A kettlebell gyakorlatok egyik előnye, hogy nem csak aerob, de anaerob hatást is kifejt. Emellett a súlyzóval ellentétben a fogás nem a tengelyen történik, hanem messze a súly középpontjától. Ennek megfelelően a kettlebell emelgetése sokkal összetettebb, nemcsak az adott mozgató kar erőkifejtését igényli, hanem folyamatos összpontosítást, koordinációt. Mindemellett helyes tartást, és ez más izomcsoportok bevonását teszi szükségessé. Így ugyanaz az egy művelet megdolgozza járulékosan a gerinc környéki mély izmokat, a mély hátizmokat, illetve a has és csípő izmait. Gyakorlatilag mindent, ami egy stabil törzs elérésében elengedhetetlen.

Kettlebell edzésterv

A kettlebell edzés Budapest edzőtermeiben nem megy ritkaságszámba, én mégis azt szerettem volna, ha hamar eljutok arra a szintre, amihez már nem kell eljárni feltétlenül otthonról. Sokkal kényelmesebb, ha én iktathatom be a folyton változó napirendembe, hogy akkor mikor is tudok egy fél óra – órát szánni a kettlebell erősítésre. Ehhez egy-két órát mindenképpen szükséges edzővel rászánni a kettlebell alapok elsajátítására, mert senkinek sem hiányzik, hogy otthon sérüljön le teljesen egyedül. Úgyhogy elzarándokoltam pár alkalommal egy edzőterembe, ahol húsz másik nővel együtt átizzadtam az alapgyakorlatokat. Nekem már az ötödik kitörés után össze akart esni a combom, de csak azért is végigcsináltam őket. Persze közben háromszor is átgondoltam, hogy tényleg kell-e ez nekem, de kell. Kértem némi tanácsot az edzőtől, hogy honnan, mekkora kettlebell lenne nekem ebben a kis kezdő fázisomban megfelelő és el is irányított egy üzletbe. Mondjuk nem tartotta a legjobb megoldásnak, hogy otthonról csináljam, mert a legtöbben így szokták elsunnyogni a dolgot. Elhatározzák, hogy na, majd ők jól tartják a tervet, aztán két három hét maximum és kész, el is van felejtve az egész. Ami sokkal rosszabb, mintha csak fele ennyit vállaltak volna, de azt legalább becsülettel végig is csinálják. Én állítottam, hogy ez velem nem lesz így, ő meg rám hagyta.

A kettlebell hatása

Jelenleg két hete csinálom heti háromszor a kettlebell gyakorlatokat. Ez nyilvánvalóan még csak egy hosszú barátság maximum kezdete, de már olyan izmaim fájnak, ahol azt se tudtam, hogy vannak izmaim. De tényleg! Én nem tudom, hogy a csontok szimpátia fájhatnak-e az izmokkal, de olyan dolgok sajognak, ahol eddig megesküdtem volna, hogy légüres tér van. Ezen kívül érzem a rendszeres testmozgás minden pozitív velejáróját, jobb az étvágyam, jobban alszom, rendszereződik az anyagcserém. Állítólag frissebben kéne ébrednem, ez szerintem nálam genetikai képtelenség, de mindenesetre, ha mások ezt tapasztalják magukon, az is valószínűleg a kettlebell pozitívuma. Viszont kezdem megunni a gyakorlatokat, úgyhogy megint bajban vagyok. Ez az a szint, amikor lassan újból el kell zarándokolnom az edzőterembe, hogy új dolgokat tanuljak, ami megint csak egy olyan kihívás lesz az izmaimnak, hogy két napig meg se bírok mozdulni. Találni persze új gyakorlatokat a neten, főleg ha angolul keresel rá, a youtube önmagában tele van vele, de én bevallom őszintén ezt így nem merném egyedül megkockáztatni. Nagyon könnyen lehet baj abból, ha egy nyolc kilós súlyt véletlenül vagy tudatlanságból rosszul fogsz, rosszul emelsz. Ezért is van az, hogy a legtöbb edző ezt nem ajánlja, nem azért mert olyan pénzéhesek lennének, hogy csak őhozzájuk menjél belépőért. Inkább arról van szó, hogyha nem ismered még rendesen a mozdulatsort vagy egyszerűen csak félresikerül, akkor egyedül vagy. Nincs ki kijavítsa a rossz berögzülést és nincs ki segítsen, ha baj lett belőle.

Szóval nagyon valószínű, hogy ebből jövő héten edzőterem lesz. De akkor már igénybe veszem a szaunát is, mert két hét kitartó edzés után megérdemlek némi kényeztetést. Ez meg legalább nem hogy nem hizlal, de méregtelenít és még a bőrömnek is jót tesz.

Ugye tetszett? Oszd meg ha igen:Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Pin on Pinterest
Pinterest